Vanliga Frågor och Svar
För dig som ska köpa fiskekort
Här hittar du frågor och svar på den vanligaste frågorna för dig ska köpa ett fiskekort
Hur får jag mitt fiskekort?
Efter slutfört köp så skickas ett fiskekort till dig i form av ett kvitto (via e-post). När du kommer tillbaka till butiken (efter avslutat köp) så visas ditt även fiskekort. Ta en skärmbild (om du vill vara säker) så har du kvitto med QR-kod vilket är ditt fiskekort.
- Får du inget kvitto så kan det ha fastnat i spamfiltret (titta där)
- Finns det inget kvitto i din e-post eller i spamfiltret så kan du logga in på ditt konto – gå till Mitt Konto. Där finns allt det du köpt och där finns finns dina fiskekort om du behöver hämta dem igen
Hur betalar jag för mitt fiskekort?
Du kan betala med betal/kreditkort eller direkt via bankkonto. De fiskevatten som har ett Swish-nummer har också den betaltjänsten.
Kan jag få mitt fiskekort via SMS?
Tyvärr, den tjänsten erbjuder inte butikerna.
Vad gör jag om jag inte fått något kvitto?
Det händer att kvitton fastnar i spamfilter – och du kan alltid ladda ned och se ditt fiskekort, och alla dina ordrar, under Mitt Konto i butiken.
Vem kontaktar jag om något blivit fel under köpet?
Då kontaktar du den kontaktperson som finns angiven under fliken Kontakt – i informationen som finns för varje enskilt fiskevatten, FvO, i varje butik.
I andra hand så kontaktar du din bank – om det är problem med att lagra kortuppgifter eller liknande. Detta är enskilda butiker där inga kortuppgifter lagras i, eller hos, den aktuella butiken.
Alla kortuppgifter lagras hos betalförmedlaren, i detta fall Swedbank.
Hur ändrar jag i mina kontouppgifter?
Det gör du inloggad i butiken under Mitt Konto
Måste jag registrera mig för att få ett fiskekort?
Ja, fiskekortet är en värdehandling och det är personligt. Därför kan du inte köpa det åt en fiskekompis heller. Flera av våra vatten har obligatorisk fångstrapportering och det görs kontroller av gällande kort av fiskekortskontrollanter – då måste alla köp registreras.
Observera att ditt konto skapas automatiskt i samband köp. Det skapas alltså alltid ett konto, ditt konto, som du kan logga in på, se dina köpta kort, lämna fångstrapporter mm.
Notera också att alla våra butiker är enskilda, egna butiker. Du kan alltså inte skapa ett konto i en butik och sedan använda de uppgifterna i andra butiker. Vill du handla i flera butiker så krävs ett konto, per butik.
Finns det ingen support som jag kan vända mig till?
Varje säljare ansvarar för sig och sin butik så i första hand bör du vända till säljaren – Kontakt under fliken Kontakt på/i respektive butik.
Hur fångstrapporterar jag?
När du köper ditt fiskekort – kontrollera noga om det är obligatorisk fångstrapportering som gäller eller inte. Fångstrapporterna är mycket viktiga som underlag för alla FvO – därför fångstrapportera alltid – oavsett om det är ett krav eller inte. Obligatorisk fångstrapportering kräver att du först väljer det fiskekort du ska rapportera för. Det gör du under Mitt Konto och sedan Fishcards, Nedladdningar eller köpta Produkter.
Är köpen säkra?
Ja, all trafik sker över SSL-certfierade uppkopplingar och du gör ditt köp hos Swedbank, i deras system. Ingen information om betalkort eller kredikortsnummer lagras på/hos fiskeportalen/laxportalen.
All sådan information sparar banken – inte vi.
Hur plockar jag bort ett kort som ligger i varukorgen?
Klicka på Varukorgen. Där kan du klicka på ett kort för att plocka bort det, radera det ur varukorgen.
OBS! Du kan vara tvungen att backa ett steg i din webläsare – alltså backa i Firefox, Brave, Safari, Edge eller Google Chrome. Det gör du med piltangentrena i programmet. Då bör du kunna redigera och radera kort som ligger i varukorgen.
Östersjölaxälvar i Samverkan
Vi är en sammanslutning av förvaltningsorganisationer.
Här är vår hemsida.
Support
Obs! Denna adress går till vår leverantör som inte kan, eller kommer, att besvara frågor om enskilda butiker eller fiskekort.
Detta är supporttjänsten för dig som säljer fiskekort (köpare hänvisas till respektive butik). Har du frågor som kund måste vi be dig att vända dig till aktuell butik/säljare. Frågor som rör enskilda fiskevatten, enskilda butiker och/eller fiskekort kommer därför inte att besvaras.