Vanliga Frågor och Svar

För dig är fiskekortskontrollant

Här hittar du frågor och svar på den vanligaste frågorna för dig ska kontrollera fiskekort

Hur kan jag kontrollerar ett fiskekort?

Scanna QR-kod

Det enklaste är att använda en moden mobiltelefon och scanna QR-koden som finns på fiskekortet/kvittot. 

Du kommer då att skickas vidare till en inloggning där du loggar in och sedan kommer du att få upp fiskekortet direkt i din telefon.

Logga in

Det andra alternativet (som är krångligare) är att logga in och gå igenom alla ordrar.

En app

Det finns också en tredje möjlighet – använd den officiella Appen för WooCommerce (den finns i App Store och Google Play).

Ladda ned appen
Ange vilken butik du vill logga in i (webadress)
Logga in med epostadress och lösenord

 

 

Kan vi inte få ordrarna via epost?

Absolut, men då många områden delar butik så kan det bli gan ska många mail. En butik har nämligen bara en enda epostadress för att skicka alla ordrar.

Filter

En lösning är då 

Funktioner i butiken

Hur får jag tillgång till butiken så att jag kan logga in?

Företräder du det aktuella FvO:t så kontakta helpdesk@laportalen.se
Finns du under en större butik, du delar butik med andra, så kontakta den som har butiken, den som äger den så kan de bekräfta att du ska ha tillgång till butiken.

Så ändrar du pris

Logga in i butiken
Välj Produkt
Ändra pris

 

Så här publicerar du, startar du, försäljningen av ett fiskekort - eller stoppar försäljningen av ett fiskekort

Alla produkter, alla fiskekort, kan antingen vara publicerade (synliga för alla), Utkast eller Inväötar granskning. De två senare betyder att produkten bara kan ses av de som är inloggade som admin.

Vill du ta bort en produkt, ett fiskekort, och stoppa försäljningen så räcker det med att logga in och sätta kortet som Utkast. Du hittar den funktionen under produkten, längst ut till höger.

Logga in
Under WooCommerce hittar du rubriken Produkter
Välj fiskekort
Ute till höger så kan du sätta ett kort som Utkast – då kan det inte köpas i butiken eller s¨å sätter du det som publicerad – då kan kortet köpas.

Så kan du ställa in en period under vilken ett fiskekort kan köpas

Alla fiskekort kan ställa sin så att de bara är tillgängliga under en viss period – från ett datum till och med ett datum. Du kan dock inte ställa in flera perioder då det ska vara tillgängligt utan då får du hantera det manuellt.

Logga in
Välj Produkt under Produkter i menyn ute till vänster.
Scoillar du nedåt så hittar du en rad inställningar som kan götas per fiskekort:

 

 

Så hittar du aktuell försäljning, statistik

Du kan självs exportera ut eller läsa av aktuell försäljning under en viss period genom att logga in och sedan välja Woo Commerce och vidare till rapporter. I texten löngst upp finns då en lönk till det som kallas WooCommerce Analytics.

Här kan du välja för vilken period du vill ha ut statistik och siffror – och du kan exportera ut all information till en csv-fil som kan läsas in i exempelvis Excel.

 

 

Så lägger du till ett nytt fiskekort, en ny produkt

Välj Lägg till ny Produkt under produkter

Har du ett redan befintligt fiskekort med samma villkort, pris mm. så kan du göra en kopia av det gamla kortat, byta namn och sparar så går det snabbare. Se bara till att lägga kortet i rätt kategori längst ute till höger.

Välj Duplicera

Så byter du bild på en produkt

Välj produkten/fiskekortet
Byt bilden under Produktbild

Vill du lägga till fler bilder så lägger du in dem under Produktgalleri

Så gör du ett återköp - betalar tillbaka pengar till en kund

Återköp hanteras av helpdesk@laxportalen.se
Vi rekommenderar inte att de görs direkt i butiken

Östersjölaxälvar i Samverkan

ostersjolaxalvar.se

Vi är en sammanslutning av förvaltningsorganisationer.
Här är vår hemsida.

Support

Obs! Denna adress går till vår leverantör som inte kan, eller kommer, att besvara frågor om enskilda butiker eller fiskekort.

helpdesk@laxportalen.se

Detta är supporttjänsten för dig som säljer fiskekort (köpare hänvisas till respektive butik). Har du frågor som kund måste vi be dig att vända dig till aktuell butik/säljare. Frågor som rör enskilda fiskevatten, enskilda butiker och/eller fiskekort kommer därför inte att besvaras.